Communiceren begint met luisteren naar wat er niet gezegd wordt.

Soms komt je boodschap niet over zoals je wilt. Bijvoorbeeld omdat de ander niet begrijpt wat jij bedoelt. We blijven ons standpunt herhalen of passen ons aan, waarmee we over onze eigen grenzen gaan. Met als gevolg dat er irritatie ontstaat bij jou en/of de ander.  

Ontdek hoe je in je communicatie aan kunt sluiten bij de ander. Hoe je vanuit verschillende posities kunt communiceren, waardoor je boodschap wel aan komt.

Slimmer communiceren

Vanaf 26 september | Eendaagse training 

195 euro | 3-6 deelnemers | Caballero Fabriek, Den Haag

Tijdens deze training leer je:

✓ de posities van waaruit je denkt, voelt en handelt 

✓ hoe je in je communicatie anderen kunt overtuigen

✓ hoe je grenzen aangeeft op een manier die bij jou past

✓ oefeningen om je hierbij zekerder te voelen

Help, ik voel me niet gezien of gehoord!

We communiceren de hele dag door. Verbaal en non-verbaal proberen we anderen te beïnvloeden en te overtuigen. Of het nu gaat om een werkoverleg, een bedrijfspresentatie of een gesprek met je partner aan de keukentafel. Effectieve communicatie gaat erom dat je niet alleen de aandacht bij de ander hebt, maar ook aandacht hebt voor jezelf en jouw belangen. Daarbij is het fijn als je het gevoel hebt dat de ander je hoort en ziet.

 

Maar wat nu als je:

  • moeite hebt om onder woorden te brengen wat je vindt; 

  • het spannend vindt om jouw mening te geven;

  • ja zegt, terwijl je eigenlijk nee wilt zeggen en steeds over je eigen grenzen gaat;

  • je zo vaak aan anderen aanpast, dat je soms eigenlijk niet meer weet wat je nu zelf wilt of belangrijk vindt.

Erg frustrerend, maar gelukkig kun je er iets aan doen.

Voor wie

Miscommunicatie ontstaat als je elkaar niet begrijpt en je boodschap niet over komt. Terwijl goede communicatie mensen met elkaar verbindt. Wordt er feilloos gecommuniceerd, dan begrijp je elkaar beter, kun je beter samenwerken, worden fouten voorkomen en conflicten vermeden.

Herken je je in onderstaande situaties? Dan is deze training echt iets voor jou.

 

  • Wat wil ik nu eigenlijk?
    Als iemand naar jouw mening vraagt, vind je het lastig om de juiste woorden te vinden om de ander te overtuigen. Je hersenen maken overuren, omdat je vooral bezig bent met wat een ander van jou zal vinden. Daarbij ben je bang om afgewezen te worden of door de mand te vallen. Als professional wil je graag serieus genomen worden en overtuigend overkomen. 
     

  • Wat had ik anders of beter kunnen doen?
    Als je kritiek of feedback krijgt, trek je je dit heel persoonlijk aan. Hierdoor heb je soms het gevoel dat je niks goed doet. Als je een conflict hebt met iemand, dan lig je ’s nachts te piekeren wat je anders of beter had kunnen doen, wat je gaat zeggen en hoe je dit kunt formuleren zonder de ander te kwetsen. Je hebt vooral behoefte aan rust en een goede balans tussen werk en privé.
     

  • Waarom zeg ik geen nee? 
    Als je baas of collega vraagt om iets te doen wat je liever niet wilt, vind je het lastig om nee te zeggen. Je laat anderen regelmatig over jouw grenzen gaan of past je gedrag aan, waardoor je soms zelf niet meer weet wat jij nu eigenlijk belangrijk vindt. Je wilt leren hoe je je grenzen kunt aangeven op een manier die bij jou past.
     

  • Wie zorgt er voor mij?
    Dankzij jou komen anderen niks te kort. Je zorgt graag voor anderen. Maar wie zorgt er voor jou? Je vraagt anderen niet snel om hulp, waardoor je het gevoel hebt dat je er vaak alleen voor staat. Je wilt leren hoe je jezelf kwetsbaar kunt opstellen en anderen om hulp kunt vragen.
     

  • Waarom vind ik dit zo eng?
    Als je iets moet presenteren, ben je bang om te falen. Het liefste blijf je uit de spotlight. Spannende of lastige situaties ga je dan ook het liefste uit de weg. Maar soms ontkom je er niet aan en dan voel je je erg ongemakkelijk. Je wilt je zekerder voelen en leren hoe je om kunt gaan met stress en ongemak.

Wat leer je in de training?

Deze training bestaat uit twee hoofdonderdelen. Het eerste deel van de dag gaat over de verschillende posities van waaruit mensen denken, voelen en handelen. Aan de hand van alledaagse voorbeelden en praktische oefeningen leer je variëren met elk van de posities, waardoor je voortaan elk gesprek positief kunt beïnvloeden. In het tweede deel van de dag gaan we aan de slag met overtuigend communiceren. Hoe laat jij jezelf zien en hoe komt dit over op anderen?

Waarom jij deze training wilt volgen

Tijdens deze eendaagse training leer je oefeningen waarmee je de communicatie met anderen verbetert. Het resultaat zal niet zijn dat je aan het eind van de training altijd gezien en gehoord voelt. Wel ben je vanaf nu in het bezit van nieuw gereedschap om jezelf beter uit te drukken en je communicatie af te stemmen op de ander. Met deze training investeer je écht in de relatie met jezelf en de ander.

 

Of zoals Bette zegt: 'Ik kan niet anders zeggen dan dat het een fantastische investering in jezelf is! Ik heb mezelf leren kennen. Ik voel me zelfverzekerd... Mensen uit mijn omgeving merken het op en dat geeft je nog meer energie.'

Praktische informatie

De training kost € 195,- (incl. 21% btw). Dit is inclusief een koffie/thee en lunch arrangement. Deelnemers ontvangen gedurende de training uniek, exclusief voor deze training ontwikkeld materiaal. De groep bestaat uit maximaal 6 personen.

Beschikbare data in 2019:

Donderdag 26 september

Dinsdag 15 oktober

Woensdag 20 november

Bel of mail voor een gratis afspraak

René Luisman Training & Coaching

Caballero Fabriek (bekijk de plattegrond)

Saturnusstraat 60, unit 95

2516 AH  Den Haag

​​

T: 06 - 27102061

E: contact@reneluisman.nl

KvK-nummer: 59693908

Rekeningcourant: NL49 KNAB 0259 9752 22 

Algemene Voorwaarden en privacy beleid

  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black LinkedIn Icon
  • Black YouTube Icon

© 2020 René Luisman