Krijg grip op stress 
en 
creëer rust

Stress. Bijna driekwart van de Nederlanders heeft er regelmatig last van. Je mailbox zit vol met ongelezen mails, je rent van het ene overleg naar het andere en het lijkt wel alsof de werkdruk alleen maar toeneemt. In de weekenden neem je je voor om te ontspannen, maar ook privé lijkt het wel alsof iedereen iets van je wil. En jij verlangt alleen maar naar rust.

Wat is stress?

Stress is een natuurlijke reactie van het lichaam. De spanning die je lichaam opbouwt maakt dat je alert reageert op bedreigende situaties. Daarmee is stress functioneel. Af en toe een hoge werkdruk hoeft dan ook geen probleem te zijn. Maar wanneer je langdurig een hoge werkdruk ervaart, dan leidt dat tot werkstress.

 

In onze huidige samenleving blijft het stressniveau van veel mensen onbewust lange tijd te hoog. Hierdoor heb je minder plezier in je werk, ben je sneller geïrriteerd of slaap je slecht. Het gevolg is dat je op termijn uitgeput raakt en eventueel het risico loopt op een burn-out.

Hoe herken je stress?

Er zijn vier signalen die erop kunnen wijzen dat je stress ervaart:

  1. Lichamelijke signalen - je hebt spanning in je nek en rug, je slaapt slecht en hebt weinig energie.

  2. Emotionele signalen - je voelt je ontevreden, lusteloos, onzeker, instabiel of snel prikkelbaar.

  3. Gedragssignalen - je bent onrustig, je bent snel geïrriteerd of boos, je eet ongezonder of drinkt meer.

  4. Verstandelijke signalen - je piekert veel, je hebt moeite om keuzes te maken of om je te concentreren.

Stel jezelf eens de vraag: Welke signalen herken je bij jezelf? En van welke signalen heb je het meeste last?

Wat kun je zelf doen aan stress?

De eerste stap in het verlangen van stress is meer inzicht krijgen in jouw stress en werkdruk. Waar heb je precies last van? En hoe komt dit? Stress kan verschillende oorzaken hebben. Het kan komen door de omgeving waarin je werkt, de cultuur en aansturing binnen de organisatie, de hoeveelheid werk en de mate waarin je je eigen werkzaamheden kunt indelen.

 

Ook omstandigheden in je privéleven en je persoonlijkheid kunnen invloed hebben op hoeveel stress je ervaart en hoe je hiermee omgaat. Om stress aan te pakken is het dus van belang dat je weet welke factoren jou stress geven.

 

Tip 1: Breng je energievreters en energiegevers in kaart

Maak aan het einde van elke dag een lijst met activiteiten die je die dag op werk of privé hebt gedaan. Welke activiteiten gaven je energie? En welke activiteiten liep je op leeg? Hoe is de balans tussen beiden? Wat kun je doen om je energievreters te verminderen? En welke keuzes kun je maken om je energiegevers te vermeerderen?

Tip 2: Werk aan je zelfvertrouwen

Kritische gedachten, perfectionisme en gevoelens van onzekerheid kunnen een bron van spanning en stress zijn. Werk aan de relatie met jezelf. Maak tijd vrij waarin je iets leuks doet voor jezelf of met een ander. Ga wandelen, sporten of mediteren. Bewegen is een goede manier om uit je hoofd te gaan en in contact met je lijf te zijn. Creëer bewust momenten waarop jij kunt ontladen.

Tip 3: Maak je behoeften bespreekbaar

Als je gevoelens en emoties onderdrukt, komen ze er soms op een onverwacht moment uit. Je reageert wellicht heftiger dan je eigenlijk wilt. Het tijdig uitspreken van je gevoelens en emoties lucht vaak op. Door je eerder uit te spreken, kun je je emoties beter beheersen en kun je samen zoeken naar een oplossing.

Hoe helpt coaching bij stress?

Vaak zoeken we de oorzaak van stress in externe factoren. Denk aan een conflict met een collega of een langdurige hoge werkdruk. Toch blijkt uit onderzoek dat de hoeveelheid stress die je ervaart minder van belang is dan de manier hoe je met deze stress omgaat. De meest effectieve manier om stress aan te pakken is om te leren hoe je op een andere manier met de situatie om kunt gaan. Als coach leer ik je om niet-functionele patronen te herkennen en doorbreken.

 

Voorbeelden van niet-functionele patronen zijn:

  • Je bent meer gericht op de behoeften van anderen dan op je eigen behoeften

  • Je bent geneigd om te veel verantwoordelijkheid naar je toe te trekken

  • Je bent erg gevoelig voor of afhankelijk van de waardering van anderen

  • Je wilt dingen het liefste perfect doen en hebt moeite met fouten maken

  • Je vindt het lastig om nee te zeggen

  • Je doet dingen het liefste zelf en vindt het lastig om taken uit handen te geven

  • Je hebt moeite om je focus te houden

  • Je bent eerder afwachtend en vindt het lastig om initiatief te nemen

Hoe werkt een coachingstraject?

Elk traject begint met een gratis intakegesprek. Tijdens dit gesprek bespreken we jouw persoonlijke situatie. Waar loop je tegenaan en wat wil je graag veranderen? Op basis hiervan geef ik aan wat ik voor jou kan betekenen.

Afhankelijk van jouw situatie bestaat het coachingstraject uit een combinatie van:

  • een werkdrukscan

  • oefeningen om stressfactoren te herkennen 

  • ademhalingstechnieken

  • oefeningen gericht op lichaamsbewustzijn

  • oefeningen om kritische gedachten te herkennen en om te buigen

  • oefeningen gericht op timemanagement (plannen en prioriteren)

  • assertiviteitsoefeningen

 

Samen stellen we een plan op waarmee jij op korte en langere termijn grip krijgt op je stress.

Neem jij je stress serieus?

 

Vul je gegevens in voor een gratis kennismakingsgesprek of neem contact op via 06-27102061.

Mogelijk vind je dit ook interessant

Reis in acht dagen van Marrakesh naar Agadir en leer omgaan met spanning en stress. Door te reizen neem je afstand van jouw dagelijks leven. Zo ontstaat er ruimte om op een andere manier naar situaties te kijken. Onderzoek je eigen patronen en ontdek waar jouw kracht ligt.

Lees meer >

Achtdaagse rondreis

door Marokko

Bel of mail voor een gratis afspraak

René Luisman Training & Coaching

Caballero Fabriek (bekijk de plattegrond)

Saturnusstraat 60, unit 95

2516 AH  Den Haag

​​

T: 06 - 27102061

E: contact@reneluisman.nl

KvK-nummer: 59693908

Rekeningcourant: NL49 KNAB 0259 9752 22 

Algemene Voorwaarden en privacy beleid

  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black LinkedIn Icon
  • Black YouTube Icon

© 2020 René Luisman